söndag 29 maj 2011

72 år gamla inredningstips

Är det så att min nya stilikon har haft större inflytande på svenskarnas (stockholmarnas) inredningsstil än vad vi är medvetna om? Läser man nedanstående utdrag från Estrid Ericsons inredningskatekes från 1939 kan jag inte låta bli att förundras över hur nutida orden känns. Är det kanske inte precis så här de flesta Stockholmshem ser ut idag 2011:
"Hurdan tapet ska jag ha? Vilken väggfärg är den bästa och vackraste? Svar: Det är den vita färgen. Den ger oss full frihet. Vi kan i vårt vita rum föra in alla de färger, som vi behöver eller som vi vill ha. Färgrika textilier ger dubbel glädje, när de framträder mot vitt."

Och är det inte precis så här det återkommande tipsen lyder i hemma-hos-repotagen:
"Det är inte en viss konsturerad färgharmoni, som ger ett hem dess personliga prägel, det är alla de föremål som samlar sig undrer ett liv. Allt det man en gång tyckt om, och de man nu tycker om." 

Men bäst av allt tycker jag om denna mening som avslutar hennes skrift, lycka för en inredningsälskande person som jag:
"-Våra hem är aldrig fullt färdiga; under hela vår levnad bygger vi vidare på dem."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar