torsdag 31 mars 2011

Wannabe NYC

Förra veckan hittade jag ju den här fantastiska idéen. Döm av min förvåning när jag läser ett repotage om en familj som bor i New York i det senaste numret av Family Living. Ser ni vad jag ser på väggen i deras sovrum?
En lite bättre bild kommer här
För er som inte ser så är det en karta över Brooklyn med alla gatunamn utskrivna på ett snyggt och roligt sätt, precis som det jag såg förra veckan för Stockholms innerstads stadsdelar. Jag hade tyckt att det hade varit så mycket roligare om det hade varit en 08 som kommit på den här idéen i just det här utförandet och att det inte var baserat på en amerikansk förlaga, som så ofta.

Var igår i en så kallad Flagship store, för ett, visserligen amerikanskt märke, men ändå. Kommer in i butiken som är helt tom bortsett från de två säljarna. Den ene kommer fram till mig och undrar vad han kan hjälpa till med, på amerikanska. Vi för vår konversation på engelska, inga problem. I've been working in English for seven years, I know this shit. När jag sedan lämnar butiken säger den andre säljaren "hej då". Jag vet sedan ett tidigare besök att den säljaren, SÅKLART, pratar svenska.

Min undran är, finns det någon annan icke engelskspråkig stad i världen där detta skulle funka? Att ta för givet att kunden kan, och VILL, uträtta sitt ärende på engelska. Är det för att vi egentligen alla vill bo i New York? Eller i alla fall hoppas på att vår huvudstad är större och mer trenddrivande än vad den faktiskt är och någonsin har potential till att bli.

Anyways :-) så har jag i alla fall fortfarande ett stort ha-begär för Vasastansbilden och ser med spänning fram emot när min vän H, som var lite snabbare än jag på att beställa, får sitt exemplar levererat.

Just det, sa jag att jag älskar New York?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar