lördag 7 januari 2012

Lurad eller smart?

På tal om det här med annonser. Såg denna helsidesannons i tidningen i morse och blev väldigt konfunderad. Du kan läsa hela texten på Vings kampanjsida Ett annat land.
Tankar som dyker upp hos mig är:
1. Vem orkar läsa en helsidesannons (på gråblå bakgrund)? Jag har ännu inte gjort det trots tre försök.
2. Varför har Ving, eller deras byrå, valt att publicera reklambyråbriefen som en annons? Exempel ur texten: "Egentligen är det inte resor vi säljer det är något helt annat. Semester är nämligen inte landet du åker till, hotellet du bor på, poolen du badar i eller restaurangen där du äter. Semester är ett sinnestillstånd..." För mig beskriver de den KÄNSLA jag vill få när jag SER en reseannons, jag vill inte LÄSA om känslan. Jag skulle skriva briefen så som de har gjort i uppmaning till byrån att  förmedla den känslan till målgruppen men aldrig vilja att mina kunder skulle behöva läsa de orden.
3. Ok, det kanske är skitsmart av dem eftersom jag nu ägnat säkert 30 minuter åt dem i tankar och blogginlägg där jag sprider deras kampanj.

Lurad eller smart?

2 kommentarer:

  1. haahahaaaha, det måste fan vara korkat om Ving nu inte anser att deras målgrupp är väldigt intelligenta affärskvinnor som råkar vara mammalediga från sitt jobb som varumräkesstrateg och därför tycker det är intressant att djupdyka i en annorlunda annons.

    För oss vanliga svennar krävs en bild på turkost hav och en drink.

    SvaraRadera