onsdag 28 mars 2012

Bland det finaste som finns

Att vi kvinnor hjälper varandra borde vara en självklarhet men är istället alltför ovanligt. Jag har haft förmånen att under åren träffat på några riktiga pärlor. Eller slipade diamanter kanske jag borde kalla dem, för det här är smarta kvinnor. Kvinnor, som helt utan eget intresse, hjälper sina medsystrar med sina erfarenheter, ger goda råd, lyfter fram varandra eller bara är där och stöttar och ger en kram när det behövs.

Motsatsen är de kvinnor, som med några ord eller ett tonfall, kan ta fram en klump i magen eller i alla fall ge en besk eftersmak. En kniv i ryggen här, en vass armbåge där.

Men den värsta sorten är de kvinnor som man inte vet var man har. De som ena stunden är din bästa vän och säger bra saker till dig och om dig, men som i nästa stund kan ge dig en kommentar som sprider en bitter smak och som blir svår att både bemöta och hantera när det kommer från någon som du anser och tror är din vän.

Därför blev jag så glad när jag för ett tag sedan hittade, och blev antagen till, nätverket "Enplats i himlen för kvinnor som hjälper varandra". Jag har tyvärr inte haft möjlighet att vara med på någon träff ännu men ser fram emot min första middag om ett par veckor. Smarta, roliga, trevliga och duktiga kvinnor finns det många av. Kan vi inte bara komma överens om att vi hjälper istället för stjälper varandra i fortsättningen? För vem vill inte vara en slipad diamant?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar