torsdag 3 november 2011

Grönt barndomsminne

Så här i det gråa november behöver man piggas upp. Jag blev riktigt lyckligt när jag hittade den här gröna växten i en affär häromdagen, mitt sällskap kan intyga.
Det är alltså inte persilja, ni som trodde det, utan den spröda vackra växten Adiantum, en slags ormbunksliknande växt. Anledningen till att jag blev så glad är att den påminner mig om min första utlandsresa när jag var liten. Vi var hos släkten i Madrid och min mamma köpte denna lilla växt i ett stånd på gatan, jag vet nästan exakt var, har passerat där en gång många år senare. Mamma blev den gången lika glad som jag blev nu och tog med sig den lilla sköra plantan hem som fick stå en fin korg. Tycker att det är en vacker prydnadsväxt som gör sig bra i mörka sofistikerade miljöer, tänk Newport, den syns ofta i deras butiker. Det är väl lite av målbilden för vårt arbetsrum och därför står min Adiantum nu där. Rummet är långt ifrån där än men nu en liten bit på väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar