torsdag 7 april 2011

Inredningshistoria

Som den tidningsjunkie jag är tar jag varje tillfälle till att läsa de tidningar som jag kommer över. Nu senast var det den, för mig, högst otippade Antikvärlden. Hittade där ett intressant repotage om inredningshistoria i Sverige och hur vi har möblerat våra vardagsrum mellan 1940-1990. Det populära 50-talet har aldrig tilltalat mig, visst finns det vissa möbler som är snygga men inte som helhet. 60-talet känns plastigt, 70-talet hemskt med furu och mossgrön manchester och 80-talets speglar och pasteller känns lite väl mycket Krystal Carrington.

 Men det underbara 40-talet, där har vi min stil.

Från Anikvärlden nr 4 2011

Från Millesgårdens hemsida
I artikeln visas en bild från Carl Milles vardagsrum i Annes hus, inrett av Estrid Ericson. Av artikeln lär jag mig att det var vanligt med mjuka, gärna svängda soffor, tillhörande eller udda fåtöljer i matchande färger samt små bord runt om sittmöblerna. Kan inte annat än att hålla med det som står i artikeln, att möbler, eller i alla fall stilen, från den här tiden känns monumentala och trygga. Jag upplever det som ett ombonat hem med en kombination av arv och nutid. Det känns kul att kunna tidsbestämma min stil och läsa mer om dess ursprung för att kunna hitta ny inspiration till det ständigt pågående inredningsprojektet, hemmet. Just mitt vardagsrum följer 40-talsstilen med svängda soffor, udda fåtöljer och små bord och det känns tryggt, för då kommer det att hålla många år till.


Man behöver alltså inte bara läsa bok för att bli klok, dagens kvalitetsmagasin funkar de med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar